تکنیک های خلاقیت در فروش
تکنیک های خلاقیت "اسکمپر"
تکنیک اول خلاقیت در فروش :
جانشین کردن : چه چیزی رادرفروش میتوانم جانشین چیز دیگری کنم؟مثال:
وقتی نان گندم نیست مردم نان جو راجانشین آن می کنند ومیخورند.
وقتی چای نیست مردم قهوه راجانشین آن میکنند ومیخورند.
وقتی بنزین نیست مردم از گاز استفاده میکنند.
اگرمانتو فروش هستید و مانتو 50 هزارتومنی دارید می توانید دربازارکسادی، یک مانتو 30هزارتومنی راجانشین مانتو 50 هزارتومنی کنید!
اگراجناس داخل ویترین شماقیمتهای بالایی دارد میتوانیددربازارکسادی اجناس ارزانتررا جانشین اجناس قیمت بالا کنید!
اگرفروشنده خوبی نداریدمیتوانیدیک فروشنده خوب استخدام کنید واو راجانشین فروشنده قدیمی کنید.
اگرآینه پرو شماکوچک است میتوانید یک آینه بزرگتر جانشین آن کنید.
حالا برای اینکه خلاقیت ذهن شما به کار بیفتد ببینیدچه چیزهایی رامیتوانید درمغازه خودجانشین سازی کنیدتافروش بالا برود؟
آیامیتوانید بجای کیف بزرگ یک کیف کوچک باهمان طرح تولیدکنید؟؟
آیامیتوانیدبه جای فروش تخم مرغ ،
تخم بلدرچین راجانشین رژیم غذایی مردم محله خود کنید؟؟؟ و...
برای خلاقیت باید برای تفکر وقت بگذارید!
دومین تکنیک خلاقیت اسکمپربرای فروش بهتر" ترکیب کردن" است.
تکنیک اول اسکمپرجانشین سازی بود.
درجانشین سازی یک چیزی را برمی داریم وجای آن چیزدیگری میگذاریم .
اما درترکیب کردن یک چیزی راکنارچیزدیگری میگذاریم ومی فروشیم.
البته به اینکار پکیج درست کردن هم میگویند.
ترکیب کردن کاربردهای زیادی دارد ودرفروش هم بسیارموثر است.
مثال :
دستمال کاغذی + عطر = دستمال کاغذی معطر
چند مثال دیگر:
فروش ترکیبی شلوار + کمربند
فروش ترکیبی اسباب بازی کالسکه + عروسک
فروش ترکیبی مبل + بالشتک
فروش ترکیبی کیف مدرسه + لیوان آب
فروش ترکیبی کتاب + دی وی دی
فروش ترکیبی لیف حمام + صابون
فروش روزنامه در سوپرمارکت
ترکیب رو درجاهای دیگه هم میشه استفاده کرد. مثل:
ترکیب رنگ ها درچیدمان اجناس:
بژ/خاکستری + زرد انبه ای👇
دورنگ نسبتا خنثی که بخوبی با هم ست میشود
رنگ بژ/خاکستری👇
یکی ازرنگ های محبوب سال2017 است.
نارنجی خرمالو ای + نوک مدادی👇
شایداین ترکیب، از آن دسته باشدکه زیبایی و هماهنگی اش راتا به چشم نبینید، باور نکنید.
و...
ترکیب در چیدمان ویترین مثل:
ترکیب کلاه + شال برای مانکن
فکر کنیم وببینیم چه چیزهایی را میتوانیم درتابلویاچیدمان یاویترین یاکالاهاترکیب کنیم تادرفروش موثرباشد.
سومین تکنیک خلاقیت درفروش اسکمپر
" اقتباس"است:
اقتباس یعنی گرفتن یعنی:
با(نگاه کردن و شنیدن ) ،یک ایده ای روبگیریم ودرکارمون اجراکنیم.
این تکنیک هم بسیارکاربردی است.
مثال : بال پرنده ها رو می بینیم وبال هواپیما رو شبیه اون می سازیم.
یامیریم مسافرت بنگلادش ومی بینیم به جای این که هندوانه رو سالم بفروشن اون روقاچ میکنن و میفروشن. بعد ما این خلاقیت رومیگیریم ومیایم توشهرخودمون انجام میدیم!
میریم باغ وحش ومی بینیم که مردم بیشتر ازهمه جلوی قفسمیمون جمع شدن اون وقت این ایده یاخلاقیت به ذهنمون میرسه که اگه تو ویترین یک میمون بذارم کلی آدم در مغازه امجمع میشه!
بازاریابی شبکه ای رو می خونی وبعد ازروش بازاریابی شبکه ایعضو گیری میکنی ودرفروش خودت استفاده میکنی.
این هم اقتباس است.
پس برای خلاقیت دراقتباس کردن باید در
( دیدن و شنیدن) دقت بالا داشته باشیم.
هر فیلم و مکان و حیوان و خلاصه هر چیزی رو می بینیم از خودمون بپرسیم:
ازدیدن این چه خلاقیتی به ذهنم میرسه که باعث افزایش فروشم میشه؟؟
باشنیدن این چه خلاقیتی به ذهنم میرسه که باعث افزایش فروشم میشه؟؟؟
آخرین تکنیک خلاقیت تکنیک
" کوچک کردن یا حذف" است که باعث افزایش فروش می شود.
یعنی باکم کردن یاحذف کردن چه قسمت هایی درمغازه امکان داردفروش مابیشترشود؟
یه نگاهی به نوشته هایی که پشت شیشه مغازه مون هست بندازیم.ممکنه اینقدرزیادنوشته باشیم که مشتری گیج بشه. مشتریهامعمولااز سه نوشته بیشتر باشه گیج میشن.
یه نگاهی به قفسه ها بندازیم ممکنه اینقدرتوپونده باشیم که حتی خودمون هم موقع برداشتن جنس ها گیج بشیم.
یه نگاهی به کارهای روزمره تو مغازه بندازیم. ممکنه بعضی ازکارهارواضافه انجام میدیم وخودمون رو داریم خسته میکنیم. یه نگاهی داخل کشوها بندازیم ممکنه خیلی از وسایل اضافی رومدت هاست نگه داشتیم و به دردمون نمیخوره.
یه نگاهی از دوربه مغازه بندازیم
ممکنه درختی یاشاخه ای یاتابلویی چیزی دیدمغازه رو بسته باشه وما بایدحذفش کنیم!
خلاصه فکر کنیم و نگاه کنیم تایه چیزهایی بیاد تو ذهنمون.
خلاقیت درفروش یعنی همین خوب نگاه کردن به هرچیز!