آموزش تریز TRIZ، تکنیک های تریز TRIZ تدریس تریز TRIZ

آموزش تریز، مشاوره تحقیق و اجرای تریز، آکادمی تریز، کلینیک تریز، دپارتمان تریز، تکنیک های تریز

آموزش تریز TRIZ، تکنیک های تریز TRIZ تدریس تریز TRIZ

آموزش تریز، مشاوره تحقیق و اجرای تریز، آکادمی تریز، کلینیک تریز، دپارتمان تریز، تکنیک های تریز

آموزش تریز TRIZ، تکنیک های تریز TRIZ تدریس تریز TRIZ

علی خویه، www.khooyeh.ir 09122991608 مولف کتاب تریز، مدرس دانشگاه، محقق و مشاور، دارای بیش از 16 سال تجربه اجرایی، مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما،
سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش - با بیش از 16سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 11 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از 200 پروژه در حوزه مدیریت، بازاریابی، فروش، تبلیغات، برند، ارتباطات و روابط عمومی در سراسر کشور، دارای سابقه بیش از 350000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی .......



تماس با ما

 آموزش TRIZ تریز

09122991608

Khooyeh@gmail.com

آموزش تریز TRIZ در محل کار شما، برای کارکنان شرکت و سازمان شما



کتاب تبلیغات تریزی TRIZ

کتاب تبلیغات تریزی: شیوه حل خلاقانه مسائل بازاریابی و تبلیغات | نویسندگان : دکتر احمد روستا و علی خویه TRIZ تریز


کتاب تبلیغات تریزی: شیوه حل خلاقانه مسائل بازاریابی و تبلیغات |

نویسندگان : دکتر احمد روستا و علی خویه





آموزش تخصصی تریز، سمینارها و همایش های تریز

 آموزش TRIZ تریز

09122991608

Khooyeh@gmail.com

آموزش تریز TRIZ در محل کار شما، برای کارکنان شرکت و سازمان شما



فیلم های آموزشی تریز TRIZ

فیلم های آموزش TRIZ تریز


مجموعه تصاویر خلاقانه

تصاویر تریز و خلاقیت


مجموعه تصاویر خلاقانه 2

تصاویر خلاقانه 2


مجموعه تصاویر خلاقانه

تصاویر تریز و خلاقیت


4جموعه تصاویر خلاقانه

جموعه تصاویر خلاقانه


تصاویر خلاقانه

جموعه تصاویر خلاقانه


تصاویر خلاقانه

جموعه تصاویر خلاقانه


دوره های تخصصی آموزش مذاکره
آکادمی مذاکره ایران . Negotiation Academy
آکادمی اصول و فنون مذاکره .
این آکادمی توسط اساتید برتر کشور و دست اندرکاران حرفه ای مذاکره تجاری در ایران با هدف رشد و توسعه ی این دانش به شکل کاربردی در ایران افتتاح شد
هدف از این آکادمی این است که دانشجویان، علاقه مندان، مدیران، فروشندگان و ... با ارسال جلسات مذاکره خود به این آکادمی نقاط ضعف خود را برطرف کرده و در صدد رفع ایراد ها و مشکلات جلسات مذاکره خود باشند و درضمن با تشکیل کلاس ها و کارگاه های حرفه ای در این زمینه به توسعه و بهبود مهارت های مذاکره کمک کنند
این آکادمی به دنبال تربیت مذاکره کنندگان حرفه ای و راهنمایی آنها به شرکت های مختلفی می باشد
در این آکادمی با تشکیل کلاس ها و کارگاه های مرتبط با متدها آموزشی روز دنیا با الگو برداری از کلاس های اصول و فنون مذاکره دانشگاه ها و مدرسه های کسب و کار معتبر دنیا مانند هاروارد، توکیو، سوئد و ... در صدد هستیم تا به شکل کاربردی و مهارتی این دانش را به علاقمندان انتقال دهیم
. در این کلاس ها و کارگاه های آموزشی با بررسی مورد های مطالعاتی جلسات مذاکره حرفه ای در دنیا و ارایه آموزش ها به شکل کاربردی و مهارتی سعی در بهبود مهارت های مذاکره کنندگان هستیم
. برای ارتباط با این آکادمی در تماس باشید
. khooyeh@gmail.com
09122991608
معرفی مدیر عامل آکادمی اصول و فنون مذاکره - کلینیک اصول و فنون مذاکره- دپارتمان اصول و فنون مذاکره

علی خویه مدرس دانشگاه، مشاور و مجری سیستم های مهندسی فروش و بازاریابی
ریاست انجمن مهندسی فروش ایران
مولف و مترجم 11 عنوان کتاب تخصصی، بیش از 16 سال تجربه اجرایی
اولین مترجم و مولف کتاب مهندسی فروش
مولف پرفروش ترین کتاب حوزه تبلیغات و بازاریابی
مولف چندین کتاب منبع و مرجع قابل تدریس در دانشگاه های سراسر کشور
مجری بیش از 200 پروژه مهندسی فروش بازاریابی تبلیغات وبرند در سطح کشور
مشاور، مدرس و مجری پروژه های مختلف مدیریتی، بازاریابی، فروش و برند بیش از 100 کارخانه بزرگ و کوچک در سطح کشور
عضو انجمن های ملی و بین المللی معتبر جهان در حوزه بازاریابی، برند تبلیغات و فروش
مشاور و مجری افزایش فروش بیش از صدها کارخانه و شرکت در ایران
راه اندازی و استقرار مهندسی فروش و دپارتمان بازاریابی و فروش در بیش از صدها شرکت در سراسر خاورمیانه
مشاور ارشد مدیران عامل مطرح کشور
مهمان و کارشناس برنامه های صداو سیما
دریافت جایزه ویژه از انجمن فروشندگان حرفه ای انگلستان
بنیانگذار آکادمی اصول و فنون مذاکره در ایران برای اولین بار
آموزش مذاکره اصول و فنون مذاکره اصول و فنون مذاکرات اثربخش تکنیک های مذاکره کارگاه و کلاس اصول موفقیت در مذاکره سمینارها و کارگاه ها ارتباط با مشتریان دوره های آموزشی اصول و فنون مذاکره در سخنرانی اصول و فنون مذاکره بازرگانی مذاکره کلاس مذاکره اصول وفنون مذاکره در فروش بازاریابی و مشتری مداری اصول مذاکره حرفه ای زبان بدن در مذاکرات همایش ها مذاکرات اثربخش آموزش فروش آموزش بازاریابی مذاکره موفق زبان بدن(Body Language) آموزش زبان بدن کارگاه آموزشی فنون مذاکره موفقیت در مذاکرات شیوه ی برخورد با مشتریان ارتباطات اثربخش ارتباطات در مذاکره



آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

همه چیز درمورد تریز TRIZ

سه شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۴۱ ب.ظ
آموزش تریز TRIZ، تکنیک های تریز TRIZ تدریس تریز TRIZ

علی خویه، www.ITRIZ.blog.ir 09122991608

مولف کتاب تریز، مدرس دانشگاه، محقق و مشاور، دارای بیش از 16 سال تجربه اجرایی، مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما،
سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش - با بیش از 16سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 11 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از 200 پروژه در حوزه مدیریت، بازاریابی، فروش، تبلیغات، برند، ارتباطات و روابط عمومی در سراسر کشور، دارای سابقه بیش از 350000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی .......



تماس با ما

 آموزش TRIZ تریز

09122991608

Khooyeh@gmail.com

آموزش تریز TRIZ در محل کار شما، برای کارکنان شرکت و سازمان شما 



کتاب تبلیغات تریزی TRIZ

کتاب تبلیغات تریزی: شیوه حل خلاقانه مسائل بازاریابی و تبلیغات | نویسندگان : دکتر احمد روستا و علی خویه TRIZ تریز


کتاب تبلیغات تریزی: شیوه حل خلاقانه مسائل بازاریابی و تبلیغات |

نویسندگان : دکتر احمد روستا و علی خویه

1. سوال: TRIZ چیست؟

جواب: TIPS مخفف یا سرواژه Theory of Inventive Problem Solving به معنای تئوری حل مساله به روش ابداعی و TRIZ نیز سرواژه عبارت Teoriya Resheniya Izobreatatelskikh Zadatch در زبان روسی است. توسعه TRIZ از سال 1946 توسط گنریش آلتشولر (Genrish Altshuller) و همکارانش در شوروی سابق آغاز شد و در حال حاضر نیز در بسیاری از نقاط دنیا در حال فراگیری، به‌کارگیری و توسعه است.
پژوهش در مورد TRIZ، ابتدا با این نظریه شروع شد: "قوانین عمومی برای نوآوری وجود دارند که پایه و اساس نوآوری‌های خلاقانه هستند و منجر به پیشرفت تکنولوژی می‌شوند." اگر این قوانین به درستی شناسایی شده و دسته‌بندی و کدگذاری شوند، می‌توانند به مردم بیاموزند که چگونه می‌توان فرایند نوآوری را پیش‌بینی کرد و هرچه بیشتر در مسیر آن گام برداشت. این تحقیقات در مقاطع و سطوح مختلفی طی 50 سال صورت پذیرفت. بیش از دو میلیون سند اختراع (patent) بررسی و طبقه‌بندی شد و سپس به منظور تحلیل آنها و شناسایی قوانین نوآوری و سطح‌بندی مسایل و اختراعات، مورد مطالعه قرار گرفت. سه نتیجه اصلی این پژوهش‌ها، به قرار زیر است:

  1. مسایل و راه حل‌های آنها، در صنایع و علوم مختلف تکرار می‌شوند؛
  2. الگو‌های تکامل تکنیکی/ فنی، در صنایع و علوم گوناگون تکرار‌پذیرند؛
  3. نوآوری‌ها و اختراعات انجام شده در یک حوزه علمی، بر دیگر عرصه‌‌ها و زمینه‌های دانش تاثیر می‌گذارند.

در به‌کارگیری TRIZ، هر سه یافته برای ایجاد و توسعه یک محصول، خدمت یا سیستم به‌کار گرفته می‌شوند.
کوتاهترین پاسخ به این پرسش که «TRIZ چیست؟» می‌تواند این 50 کلمه باشد:
بدانیم که
سیستم‌های فنی
با افزایش سطح ایده‌آلی
از طریق رفع تضادها
و به‌کارگیری کمترین منابع، توسعه می‌یابند.

بنابراین، برای حل خلاق مساله TRIZ با ارایه روش خاصی از تفکر، یاد می‌دهد که:
مشکل همانند یک سیستم درک شود،

اول، راه‌حل ایده‌آل آن تصور گردد و سپس تضادها رفع شوند.

این 50 کلمه، بخشی از مقاله ارایه شده به اولین کنفرانس انجمن TRIZ اروپا (ETRIA) در نوامبر سال 2001 است.

نویسنده/ مترجم: محمود کریمی
مرجع: Essence of TRIZ in 50 Words. Toru Nakagawa (Osaka Gakuin Univ., Japan) May 16, 200/ www.osaka-gu.ac.jp/php/nakagawa/TRIZ/eTRIZ/epapers/eEssence50W010518.html

up

2. سوال: TRIZ را در چه حوزه‌هایی می‌توان به کار برد؟

جواب: اگر چه TRIZ در دنیای تکنیکی و صنعتی متولد شده و با حل مسایل تکنیکی، شهرت جهانی پیدا کرده‌است، اما بیش از 20 سال است که برای حل مشکلات سازمانی و تجاری نیز به کار گرفته‌می‌شود. امروزه TRIZ در اکثر حوزه‌های فعالیت بشر وارد شده‌است و رهنمون‌های بسیار موثری در مواجهه با مسایل به کاربران حود توصیه می‌کند. در یک دسته‌بندی کلی، حوزه‌های بکارگیری TRIZ را می‌توان به شرح زیر دانست و امروزه می‌توان مقالاتی کاربردی و مفید در آن حوزه‌ها یافت.

  1. حوزه‌های صنعتی
  2. حوزه‌های عمرانی
  3. حوزه‌های خدماتی – رفاهی
  4. حوزه‌های اجتماعی
  5. حوزه‌های بهداشت و سلامت بشر
  6. حوزه‌های زیست محیطی
  7. حوزه‌های روانی
  8. حوزه‌های آموزشی و فرهنگی
  9. حوزه‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی راهبردی
  10. حوزه‌های سیاسی


و چه خوب است اگر بتوان ردپای TRIZ را در حوزه‌های دینی مشاهده نمود. 
TRIZ راه‌حل‌های شدنی امروز را با توجه به راه‌حل‌های ایده‌آل مورد نظر صاحبان مسایل (مشتریان و یا کارفرمایان) ارایه می‌کند و جالب است بدانید که یکی از وجوه لحاظ شده در راه‌حل‌های TRIZ که با معیار ایده‌آلی سنجیده می‌شود، اقتصادی بودن راه‌حل‌هاست. فقط کافیست یکبار تجربه کنید، آن وقت شما نیز جزو کاربران TRIZ خواهید شد.

نویسنده/ مترجم: سارا سلیمی نمین
مرجع: ---

up

3. سوال: TRIZ را چگونه می‌توان فرا گرفت؟

جواب: این سوال سختی است زیرا ما روش‌های مختلفی را برای یادگیری ترجیح می‌دهیم. شاید همه ترجیح می‌دهیم برای آموزش TRIZ، هزینه‌ای نکنیم. روی دیگر این سکه، صرف وقت زیاد است. توصیه می‌کنیم با تایپ و جستجوی حوزه مورد علاقه خود در آرشیو TRIZ Journal و آرشیو خبرنامه‌های CREAX شروع کنید و ببینید آیا تا به حال کسی در حوزه مورد علاقه شما، مقاله و یا اختراعی داشته است؟ اگر به مرحله‌ای رسیدید که صرف زمان بیشتر را لازم دانستید، مطالعه کتاب‌های زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

  • And Suddenly The Inventor Appeared-an easy to read introduction to TRIZ
  • Hands-On Systematic Innovation
  • TRIZ: The Right Solution at the Right Time – if you want a book that’s arranged in an almost logical manner, and contains some example problems to work on.

و اگر به حوزه‌های مدیریتی علاقه‌مند هستید، کتاب Hands-On Systematic Innovation for Business & Management-HOSI را به شما پیشنهاد می‌دهیم. گام بعدی می‌تواند شرکت در دوره‌های آموزشی و یا کار با یک نرم‌افزار باشد. 
اگر چه سریع‌ترین راه یادگیری TRIZ، شرکت در برنامه‌های آموزشی است، اما یک گروه متشکل از متخصصان ایرانیTRIZ با استفاده از تکنیک «دلفی» و ابزار « نقشه‌های ذهنی» توانسته‌اند راه‌های زیر را برای آموزش TRIZ پیشنهاد نمایند:


اگر هیچ یک از روش‌های فوق را دنبال نمی‌کنید، یک راه دیگر برای شروع وجود دارد. مسأله خود را برای ما بفرستید. ما قول نمی‌دهیم آن را حل کنیم اما سعی می‌کنیم پیشنهاد خود را برای چگونگی آشنایی‌اتان با ابزارهای TRIZ و بکارگیری آن‌ها را به شما پیشنهاد دهیم.

نویسنده/ مترجم: سارا سلیمی نمین
مرجع: گروه تخصصی TRIZ

up

4. سوال: به هر طرف که نگاه می‌کنم به نظر می‌رسد چهره جدیدی از TRIZ را مشاهده می‌کنم. به راستی TRIZ چیست؟

جواب: شاید یکی از دلایل اصلی این پرسش این باشد که TRIZ بسیار وسیع و غنی است. TRIZ مجموعه‌ای از فلسفه، متدولوژی و ابزارهای خلاقیت می‌باشد. برداشت هر فردی از TRIZ بستگی به گستره درک وی از موضوع دارد. 
در اصل، TRIZ ابزاری برای دستیابی سریع به خلاقیت و نوآوری است. از آن جا که TRIZ عصاره برترین تلاش‌های نخبگان و نوابغ است، به شما کمک می‌کند این امر را محقق سازید. در هنگام بکارگیری TRIZ گویی بهترین ذهن‌های دنیا، آماده یاری شما هستند.
تاکنون صدها صفحه در مورد TRIZ نوشته شده است. شما می‌توانید با مطالعه آن‌ها درک خود از TRIZ را کامل کنید!

نویسنده/ مترجم: سمیه جوادی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

5. سوال: تفاوت بین TRIZ و نوآوری نظام‌یافته چیست؟

جواب: بخشی از تکنیک «نوآوری نظام‌یافته» و البته بخش بزرگی از آن می‌باشد. نوآوری نظام‌یافته با الهام گرفتن از اصل تجرید TRIZ (عصاره‌گیری تلاش‌های نوابغ و نخبگان)، از کنار هم قرار دادن اصول و قواعد دیگر ابزارها و تکنیک‌های حل مسأله، ساختار خود را شکل داده است و به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد نوآوری نظام‌یافته برگرفته از TRIZ است. اما چرا بیشتر از TRIZ استفاده می‌کنیم؟ نوشتن و بیان کردن TRIZ از «نوآوری نظام‌یافته» بسیار ساده‌تر است و به همین دلیل در محاوره‌ها بیشتر از TRIZ استفاده می‌شود. 

نویسنده/ مترجم: سمیه جوادی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

6. سوال: آیا TRIZ عمل فکر کردن را برای ما انجام می‌دهد؟

جواب: جایگزینی برای فکر انسان نیست. TRIZ علیرغم تعبیرهایی که مکرر از آن شده است، ماشینی برای اختراع یا یک الگوریتم ریاضی برای حل مسایل نیست. TRIZ فقط ساختاری را برای تفکر و اطمینان از لحاظ شدن کلیه احتمالات است که در پایان تلاش، حداکثر منافع را حاصل نموده باشد.

نویسنده/ مترجم: سمیه جوادی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

7. سوال: به من گفته شده است که برای بکارگیری TRIZ به صورت کامل، باید یک‌سال و یا بیشتر آموزش ببینم. من فرصت ندارم برای یادگیری TRIZ یک سال صرف کنم. آیا این به معنای آن است که باید TRIZ را فراموش کنم؟

جواب: اگرچه فراگیری کامل TRIZ، به زمان طولانی نیازمند است اما بکارگیری بخش‌های ساده‌ای از آن نیز منافع محسوسی را برای کاربران آن به همراه خواهد داشت. برخی از ابزارهای TRIZ پیچیده هستند ولی TRIZ، مفاهیم و ابزارهایی ساده دارد که می‌توان آن‌ها را به سادگی فراگرفت و به کار برد. اگر تمایل دارید چگونگی و جزییات بکارگیری TRIZ توسط دیگران را ببینید، به بخش آموزش هر یک از شاخه‌های گروه‌تخصصی TRIZ مراجعه کنید.

نویسنده/ مترجم: مهدی پروین
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

8. سوال: آیا خلاقیت آموختنی است؟

جواب: شاید شما نیز جزو افرادی هستید که قوه خلاقیت را یک موهبت الهی و خصیصه عطا شده به افراد خاص می‌دانید و اعتقاد دارید که فقط برخی انسان‌ها توان اختراع، کشف، ابداع و نوآوری دارند.
واقعیت این است که تخیل، یکی از توانمندی‌های بالقوه ذهن همه انسان‌ها است و این توانمندی را می‌توان از بدو تولد پرورش داد. امروزه روش‌های متعدد پرورش تخیل و تصور و همچنین روش‌های توسعه مهارت‌های تفکر و تعقل به عنوان مکملان تخیل، از 3 سالگی در برنامه یاددهی-یادگیری کودکان وارد شده‌اند. برای آشنایی با این برنامه‌ها، می‌توانید اطلاعات شاخه تفکر کودک و نوجوان را مطالعه کنید.

نویسنده/ مترجم: سارا سلیمی نمین
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

9. سوال: چگونه می‌توان TRIZ را با دیگر تکنیک‌های خلاقیت مقایسه نمود؟

جواب: خلاقیت یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت افراد و سازمان‌ها در تغییرات و تحولات گسترده و پر سرعت دنیای امروز است. زمانی تصور می‌شد که این توانایی بشر، ذاتی است و نمی‌توان آن را آموخت. اما امروزه ثابت شده‌است که این توانایی قابل یادگیری است و از آن جایی که همه انسان‌ها از هر قشری از جامعه در شرایط محیطی پیچیده، نامطمئن و رقابتی امروز به آن نیازمند هستند، باید آن را بیاموزند.
بیش از 100 تکنیک متفاوت فردی یا گروهی برای آموزش خلاقیت مطرح شده ‌است. اکثر تکنیک‌های خلاقیت بر این باورند که انسان‌ها از بخش کوچکی از مغز خود استفاده می‌کنند و در پی این باور، به دنبال آن هستند تا با پرورش ذهن انسان‌ها، اثر بخشی تفکر آن‌هارا افزایش دهند.

TRIZ با فلسفه مختص به خود، به دنبال بکارگیری مجموعه دانش بشری است. TRIZ ادعا می‌کند که می‌توان پس از مشاهده کلیه اختراعات و نوآوری‌ها، علوم و اکتشافات علمی، عصاره آن‌ها را استخراج نمود و با پیروی از قوانین تکرار شونده در آن‌ها، جهت‌گیری مناسبی را به افراد در مواجهه با مسایل پیش روی ایشان ارزانی نمود. ‌‏ٌTRIZ اعتقاد دارد که اکثر اوقات، مسایل مشابهی با مساله‌های خاص افراد، قبلاَ در گوشه‌ای از جهان حل شده‌است و فقط کافیست افراد با کنکاشی در بانک‌های اطلاعاتی ابداعات و اختراعات جهانی، راه‌حل مسایل را جستجو نمایند.

نوآوری نظام‌یافته (TRIZ معاصر)، با ادغام این دو رویکرد در یکدیگر، از مزایای هر دو رویکرد سود می‌برد و نه تنها تلاش دارد از خلاقیت فردی استفاده کند بلکه حتی قادر است با در اختیار گذاشتن اصل خلاقیت دیگران خلاقیت فردی کاربران را موثرتر سازد.

TRIZ از همه تکنیک‌ها، غنی‌تر است اما نباید تصور کرد جایگزینی برای آن‌هاست. افراد زیادی این تجربه را داشته‌اند که با بکارگیری بخش‌هایی از TRIZ در روش‌های اجرایی خود، منافع قابل توجهی را برداشت نموده‌اند. یکی از بخش‌های TRIZ، روند تکامل سیستم‌های فنی را قابل پیش‌بینی می‌داند. این روند در مورد خود TRIZ، پیش‌بینی می‌کند که در آینده، TRIZ با بسیاری از تکنیک‌های خلاقیت جفت می‌شود.

نویسنده/ مترجم: مهدی پروین
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

10. سوال: چقدر TRIZ اغراق است؟

جواب: شک، پدیده‌ای طبیعی است. اغلب برخی از توصیه‌کنندگان TRIZ اغراق می‌کنند که نوعی جادوی پنهان در پشت پرده TRIZ وجود دارد. نباید از دانستن این موضوع که جادویی در کار نیست، متعجب شوید. TRIZ اکسیر نیست بلکه در برخی اوقات، TRIZ حتی روشی بس طاقت‌فرساست.
بهترین راه برای بررسی سودمندی TRIZ برای شما، بکارگیری آن در یک مسأله است. ترجیحاً بکارگیری TRIZ را با ذهنی باز تجربه کنید (اگرچه کمی شک لزوماً امر بدی نیست). اگر به TRIZ، فرصت امتحان دادید و در آن گرفتار شدید (البته نگران نباشید، برای خیلی‌ها همین اتفاق افتاده است!) با ما تماس بگیرید تا ببینیم آیا می‌توانیم کمک کنیم تا راه‌حل را پیدا کنید؟! 

نویسنده/ مترجم: مریم استدی سیفی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

11. سوال: من همین حالا به اندازه کافی خلاق هستم. TRIZ چه چیزی برای آموختن به من دارد؟

جواب: برخی با عزمی راسخ از زاویه نگاه «من بر ضد TRIZ» به آن نگاه می‌کنند تا ثابت کنند که می‌توانند بهتر از TRIZ عمل کنند. با اینکه چنین دیدی (خصوصاً اگر این عزم ایشان را به نتیجه خوبی برساند، که البته نکته اصلی هم همین است) بد نیست، اما خیلی هم مفید نیست.
می‌توان زاویه نگاه را تغییر داد: TRIZ، عصاره بهترین تجربه‌های خلاقانه از سرتاسر دنیا است و شما فرد خلاقی هستید؛ هم‌اکنون TRIZ در برگیرنده برخی از مفاهیمی است که شما از قبل می‌دانید. بنابراین «مخالفت کردن» با TRIZ تا حدودی مثل این است که با خود مخالفت می‌کنید. باید خوشحال باشید، زیرا شما بخشی از این متدولوژی هستید (و اگر اختراعی انجام داده باشید، شما مطمئناً و حقیقتاً بخشی از آن هستید!) و بهتر است برای این احتمال که ممکن است TRIZ چیزهایی داشته باشد که شما ندانید، ذهن خود را باز کنید. 

نویسنده/ مترجم: مریم استدی سیفی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

12. سوال: TRIZ در چه شرایطی به من کمک می‌کند؟

جواب: ممکن است باور آن مشکل باشد اما TRIZ در اکثر موقعیت‌ها قابل بکارگیری است. TRIZ نشان داده است که در همه زمینه‌های فنی، تجاری، سیاسی، هنری کاربرد دارد.
احتمالاً تنها در شرایط زیر TRIZ کاربردی ندارد:
1. زمانی که شرایط برای ما تکراری است، راه‌حل‌ها را از پیش تجربه کرده‌ایم و تصمیم داریم از راه‌حل‌های موجود استفاده کنیم و هیچ ریسکی را نپذیریم. چنین شرایطی نادر هستند (امیدواریم).
2. در مسایل بهینه‌سازی نیز نمی‌توان TRIZ را به کار برد. هیچ روش ریاضی در TRIZ وجود ندارد. بنابراین اگر شما به دنبال این هستید که بفهمید نتیجه نهایی مسأله، 1% است یا 1.5%، TRIZ احتمالاً کمک چندانی به شما نخواهد کرد. بیشترین منافع TRIZ هنگامی ظاهر می‌شوند که به دنبال شرایط و گام‌های ابداعی باشیم. 

نویسنده/ مترجم: مریم استدی سیفی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

13. سوال: گاهی این ذهنیت ایجاد می‌شود که TRIZ یک مکتب فکری است؛ آیا این درست است؟

جواب: کاربران TRIZ تمایل به سخنرانی و وعظ دارند؛ بخصوص هنگامی که با افرادی ناآشنا با TRIZ روبرو می‌شوند. اگر شما نیز گاهی در چنین موقعیتی قرار گرفتید، سعی کنید آن‌ها را درک کینید؛ زیرا TRIZ به آن‌ها کمک کرده است مسایلی را حل کنند که به نظر غیر قابل حل بوده‌اند.
TRIZ قطعاً یک مکتب فکری نیست؛ تنها گاهی می‌تواند چنین احساسی را ایجاد نماید. همراهی با چنین افرادی، بهترین استراتژی در رویارویی با چنین موقعیت‌هایی است. 

نویسنده/ مترجم: زینب عوایدی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

14. سوال: به‌نظر می‌آید که تعداد متولیان TRIZ به‌سرعت در حال افزایش است؛ چگونه می‌توان خوب و بد را از یکدیگر تشخیص داد؟

جواب: در زمان افزایش سرسام‌آور تعداد افراد و سازمان‌هایی که پس از گذراندن یک دوره دو روزه، شایستگی و کفایت خود را در حد «مشاور TRIZ» معرفی می‌کنند، پاسخ به سوال بالا سخت است. متأسفانه در حال حاضر، هیچ روش قابل اطمینانی برای تشخیص «خوب»، «بد» یا حتی «بی‌اثر» وجود ندارد. انجمن TRIZ اروپا در تلاش برای ارایه تنظیم یک توصیه‌نامه است اما هنوز چنین توصیه‌نامه‌ای در دسترس نیست.
تنها روش (مبهم) بررسی قابلیت اعتماد این متولیان، بررسی انتشارات ایشان است. اگر یک خروجی قابل قبول از آن‌ها مشاهده کردید، با آن‌ها تماس بگیرید. در غیر این‌صورت، شما می‌‌مانید و «سعی و خطا» یا اعتماد به «حرف‌های دیگران». اگر خواستید یکی از روش‌های بالا را انتخاب کنید، لطفاً به خاطر داشته باشید که همة آن‌چه که در پایان این بررسی می‌یابید این است که آیا فرد موردنظر، متخصص خوبی است یا خیر و این روش‌ها در تشخیص خوبی و بدی TRIZ راه به جایی نمی‌برند.
اگر ما به هر شخص یا مؤسسه‌ای که اعلام می‌کرد که «ما TRIZ را تجربه کرده‌ایم و مؤثر نبود»، یک دلار پرداخت می‌کردیم، الآن باید در یک کشور فقیر زندگی می‌کردیم و همه دارایی‌هایمان را به آنان می‌بخشیدیم. لطفاً به خاطر داشته باشید که شما ارایه‌کننده‌ TRIZ را تجربه کرده‌اید. شخصی که ابزار را به‌کار گرفته است، ملامت کنید نه ابزار را.
گروه تخصصی TRIZ با همکاری مشاوران بین‌المللی خود، رتبه‌بندی‌های متخصصان TRIZ ایرانی را طراحی و اجرا نموده است تا کمی از این سردرگمی در ایران کاسته شود .

نویسنده/ مترجم: زینب عوایدی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

15. سوال: آیا TRIZ می‌تواند هر مسأله‌ای را حل کند؟

جواب: ادوین لند، در یکی از کلام‌های معروف خود اشاره کرده است که اگر بتوانید مسأله‌ای را تعریف کنید، آن مسأله قابل حل است. ما هم به این گفته اعتقاد داریم.
TRIZ تا کنون قصد نداشته است راه‌حلی برای cold fusion، گرسنگی دنیا، ایجاد یک تیم محبوب فوتبال در برادفورد بیابد و هنوز هم نمی‌دانیم که آیا این سؤال‌ها درست هستند یا خیر. برای بسیاری از مسایل دیگر، عقیده داریم که TRIZ شما را به سوی راه‌حل‌های خوب راهنمایی می‌کند. همچنین، مهم‌تر از همه، معتقدیم که ما محدودیت‌ها را بنا کرده‌ایم؛ محدودیت‌هایی که یک مسأله قابل حل را به یک مسأله حل‌نشدنی تبدیل می‌کنند.
نویسنده/ مترجم: زینب عوایدی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

16. سوال: من چندان علاقه‌ای ندارم که طبق اصول و قواعد و در قالب یک نظام عمل کنم و خلاقیت را به دلیل آزادی و رهایی از ساختارها دوست دارم. آیا TRIZ به درد من می‌خورد؟

جواب: TRIZ همه چیز است برای همه کس؛ آن‌ها که ساختارها و سیستم‌ها را ترجیح می‌دهند، آن را به طور کامل در TRIZ می‌یابند و آن‌ها نیز که هیچ ساختاری را نمی‌پسندند، می‌توانند عناصری از این ساختار را بر حسب سلیقه خود در وضعیت‌های آزاد و بدون ساختار مورد استفاده قرار دهند.

نویسنده/ مترجم: فاطمه پارساپور
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

17. سوال: آیا به نرم‌افزار نیاز داریم؟

جواب: بعضی‌ها فکر می‌کنند که نرم‌افزار مفید است و بعضی شدیداً با آن مخالفند. مثل خیلی چیزهای دیگر، هیچ اجباری نیست. اگر شما نرم‌افزار را مفید می‌دانید، از آن استفاده کنید. اگر نه، می‌توانید از TRIZ بدون هیچ نوع نرم‌افزاری بهره‌‌مند گردید.
اگر شناختی نسبت به نرم‌افزارها ندارید می‌توانید با امتحان کردن نسخه‌های نمایشی (demo)، نیاز خود را شفاف نمایید. برای مثال CreaTRIZ را می‌توانید از بسته‌های آنلاین JavaTRIZ با قیمت کاملاً قابل قبول امتحان کنید. 
نرم‌افزارهای TRIZ، در فازهای خلاقیت در انجام مطالعات، حجم استفاده از ماشین را کاهش می‌دهند. قطعا این نرم‌افزارها به جای شما فکر نمی‌کنند!
نویسنده/ مترجم: فاطمه پارساپور
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

18. سوال: من نمی‌توانم هیچ مثالی از بکارگیری TRIZ در زمینه‌های مورد علاقه و کاری خود، پیدا کنم. چه باید بکنم؟

جواب: خودت دست به کار شو! این که هیچ‌کس قبلاً این کار را نکرده، به این معنی نیست که TRIZ در این زمینه مفید نیست. فلسفه و اصول تفکر TRIZ بسیار قوی هستند و تا به حال هر جا که کسی آن‌ها را آزموده، مفید بوده‌اند. این که هیچ‌کس TRIZ را در زمینه مورد نظر شما تجربه نکرده، به این معناست که دامنه بهره‌مندی و منفعت شما در گسترده‌ترین حالت خود قرار دارد.

نویسنده/ مترجم: فاطمه پارساپور
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

19. سوال: من مدت‌ها است که در زمینه تخصصی‌ام کار می‌کنم و اطلاعات جامعی در این زمینه دارم. TRIZ برای کمک بیشتر به من چه می‌تواند بکند؟

جواب: هیچ یک از طرفداران TRIZ این ادعا را ندارند که دانش آن‌ها در یک زمینه خاص عمیق و به اندازه یک فرد خبره است. آن‌ها تنها به تفکر TRIZ اعتقاد دارند. این در حالی است که جمع کردن این طرز تفکر با دانش موضوعی یک فرد خبره یک ترکیب بسیار مفید و سودمند را ایجاد می‌کند. یک فرد خبره مسلط به TRIZ می‌تواند دیدگاه‌های جدید و راه‌حل‌هایی برخاسته از سایر حیطه‌های تخصصی را ارایه دهد. مساله، قراردادن خبرگان و TRIZ در مقابل یکدیگر نیست بلکه مساله تجمیع TRIZ و دانش خبرگان است.

نویسنده/ مترجم: سیده نونا میرخانی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

20. سوال: هیچ روشی به خوبی TRIZ نمی‌تواند به ما کمک کند، لیکن نقاط ضعف TRIZ چیست؟

جواب: اگرچه TRIZ یکی از جامع‌ترین ابزارهای خلاقیت و نوآوری است ولی کامل نیست و در حال حاضر نیز از زوایا و ابعاد مختلفی در حال گسترش و بهبود است. یکی از حیطه‌هایی که TRIZ هم اکنون در آن ضعیف است، موارد مربوط به قابلیت اطمینان در حوزه‌های تکنیکی و منطبق شدن اصول کاربردی آن در حوزه‌های سیاسی و علوم اجتماعی است.
نویسنده/ مترجم: سیده نونا میرخانی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

21. سوال: اگر TRIZ تا این اندازه قدرتمند و مفید است، چرا همه از آن استفاده نمی‌کنند؟

جواب: این سوال به یکی از بزرگترین پارادوکس‌های TRIZ اشاره دارد. نحوه بد ارایه آن، درگیری‌های داخلی بین ارایه‌دهندگان TRIZ (اگر همه ما می‌توانستیم از TRIZ تنها با هدف بسط و گسترش آن استفاده کنیم!)، عدم موفقیت برخی استفاده‌کنندگان در یکپارچه کردن آن با سایر استراتژی‌های خلاقیت، تظاهر به سختی و پیچیدگی TRIZ بیش از واقعیت توسط ارایه‌دهندگان، و بالاخره صحبت و تبلیغ راجع به خلاقیت ماشینی، از جمیه عوامل گریز مردم از این تکنیک هستند. 
بزرگترین عامل این پدیده احتمالا این است که TRIZ شما را مجبور می‌کند فکر کنید و فکر کردن گاهی اوقات سخت‌ترین کار است. انتخاب بین «انجام کارهای سخت» و یا «انجام ندادن و کمتر انجام دادن آن‌ها» تصمیم سختی است. 

نویسنده/ مترجم: سیده نونا میرخانی
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

22. سوال: اگر TRIZ تکنیک مفیدی است، چرا شوروی سابق به عنوان زادگاه این تکنیک از چیزی که می‌بینیم نتوانسته است موفق‌تر شود؟

جواب: این پرسش، اولین سئوال مطرح شده در TRIZ است و پاسخ‌های متعدد و متفاوتی نیز ارایه شده است. یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در این زمینه عدم حمایت قابل توجه شوروی از TRIZبوده است و بالاتر از همه این که کشورهای غربی تمایل دارند نکات منفی و یا عدم خلاقیت شوروی سابق را مشاهده کنند تا پیشرفت‌های آن را. برای مثال «ایستگاه فضایی میر» یکی از موضوعاتی بود که بلافاصله بعد از بازگشت به زمین، توسط رسانه‌های غربی مورد تمسخر قرار گرفت، این در حالی است که غربی‌ها هنوز نتوانسته‌اند به تکنولوژی‌ آن دسترسی پیدا کنند.
هنگامی که TRIZ خصوصا در حوزه‌های نظامی و علوم فضایی به صنایع معرفی شد، موجب بروز نتایج متحیر کننده‌ای در بخش‌هایی از مهندسی شد. اگر مسایل قابلیت اطمینان در روسیه به سطح مطرح خود در غرب بودند، TRIZ می‌توانست شاهکارهایی را در حوزه فضا موجب شود. 

نویسنده/ مترجم: طوبی پروین
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

23. سوال: چرا داستان‌های زیادی در مورد موفقیت‌های TRIZ وجود ندارد؟

جواب: بسیاری از شرکت‌ها به دلیل حساسیت‌های مسایل تجاری تمایلی به صحبت در مورد نحوه بکارگیری TRIZ ندارند. برخی نیز از ابراز نیازمندی خود به تکنیک‌های خلاقیت خجالت می‌کشند و از بیان موارد موفق خود پرهیز می‌کنند. در تمام موارد بالا، نکته اصلی ناگفته باقی می‌ماند. نکته اصلی در تشخیص «داستان‌های موفق» است. معمولا مردم در برخورد با داستان‌های موفق، از عبارات «بله، اما»، «راه‌حل خوبی بود اما آن‌ها خوشبخت بودند که ...»، «راه‌حل خوبی بود اما هر فرد دیگری نیز اگر جستجو می‌کرد آن راه‌حل را می‌یافت، ...»، «راه‌حل خوبی است اما اجرا نخواهد شد، زیرا ان‌ها مجبور خواهند بود دو روز کامل را وقت صرف کنند، ...» و ... استفاده می‌کنند. به عبارتی ذهن انسان‌ها تمایل دارد، در برخورد با راه‌حل‌ها، فهرستی از مشکلات آن‌ها را ارایه دهد و به همین دلیل معمولا راه‌حل‌های خوب، معرفی نمی‌شوند. البته این دلیل خوبی برای توجیه تعداد کم داستان‌های موفق TRIZ نیست. بهتر است سوال مطرح شده را به سوال دیگری تبدیل کنیم. چه موقع متوجه می‌شویم که TRIZ موفق بوده است؟ حداقل اگر در شرایط اولیه‌ای که باور دارید مسأله غیرقابل حل است، با بکارگیری «نوآوری نظام‌یافته» به یک راه‌حل واقعی دست پیدا کردید، بدانید که موفق بوده‌اید!‌

نویسنده/ مترجم: طوبی پروین
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

24. سوال: ما ایده‌های بسیاری داریم، و نیازی به تولید ایده‌‌های بیشتر نداریم، ما به تکنیکی نیاز داریم که توسط آن از برخی ایده‌های موجود که از تغییرات ابتدایی جلوگیری می‌کنند رهایی یابیم. ما برای رسیدن به این هدف به TRIZ نیاز نداریم. اینطور نیست؟

جواب: به کارگیری یک متدولوژی به منظور کمک به تولید ایده‌های جدید زمانیکه یک انبار پر از ایده‌های بدون استفاده دارید، خصوصا اگر رییس بکارگیری TRIZ را اجباری نموده باشد، بسیار بیهوده و ناامیدکننده است. عکس‌العمل ما در این موارد، بکارگیری TRIZ در کشف دلایل عدم موفقیت ایده‌ها در کاربردهای واقعی است. اغلب تضادهای داخلی، علل اصلی جلوگیری از بهره‌برداری از ایده‌ها هستند که TRIZ بهترین راه‌حل‌ها را برای رفع تضادها پیشنهاد می‌کند.

نویسنده/ مترجم: طوبی پروین
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

25. سوال: ما بسیار گرفتاریم و به نظر می‌رسد TRIZ به زمان زیادی نیاز دارد. بکارگیری TRIZ، ما را به تأخیر می‌اندازد. چگونه می‌توانید این تضاد را حل کنید؟

جواب: این سوال بارها توسط شرکت‌ها و افرادی که با TRIZ آشنا شده‌اند، مطرح شده است. حقیقت آن است که TRIZ به نسبت دیگر روش‌های حل مسأله، به ندرت به زمان بیشتری برای ارایه راه‌حل نیاز دارد. زیرا این تکنیک، اختراعات قابل ثبت و یا راه‌حل‌های ناشناخته را از ابتدا در الگوریتم خود وارد می‌کند و بدین ترتیب از هدر رفت زمان جلوگیری می‌کند.
انسان تمایل دارد به جای صرف زمان در فاز «تعریف مسأله»، زمان خود را در فاز «تولید راه‌حل» صرف نماید و به نظر می‌رسد این سوال برخاسته از این ویژگی از ذهن انسان باشد. TRIZ افراد را تشویق می‌کند که به نسبت عملکرد همیشگی خود، زمان بیشتری را صرف تعریف مسأله کنند. این ویژگی TRIZ باعث می‌گردد تا افراد گمان کنند TRIZ با سرعتی که انتظار دارند، عمل نمی‌کند. بهترین پاسخ به این افراد آن است که زمان کمتری را در «تعریف مسأله» صرف نمایید، اما بدانید که «ساده» به ندرت «درست» است

نویسنده/ مترجم: سارا سلیمی نمین
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

26. سوال: من شنیده‌ام که تحقیقات TRIZ در دهه 80 متوقف شده است، پس چگونه می‌تواند مسایل امروز ما را حل کند؟

جواب: تحقیقات TRIZ با گستردگی زیادی ادامه داشته است اما به جای تحلیل راه‌حل‌های موجود بیشتر بر ایجاد یک متدولوژی کامل تمرکز یافته است. با وجود این نکته، شرکت CREAX تحلیل نظام‌یافته اختراعات و راه‌حل‌های دیگر را از سال 2001 میلادی آغاز نموده است که در نوع خود بی‌نظیر است.

نویسنده/ مترجم: سارا سلیمی نمین
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

up

27. سوال: من هیچ مسأله‌ای ندارم. چرا به TRIZ نیاز دارم؟

جواب: یکی از ذهنیت‌های برخاسته از نام TRIZ (تئوری حل مسأله به روش ابداعی)، آن است که این متدولوژی نمی‌تواند برای موقعیت‌های نوآوری کار خاصی انجام دهد زیرا این موقعیت‌ها فراتر از حل مسأله هستند. واقعیت آن است که TRIZ به همان اندازه که در «حل مسأله» موفق ظاهر می‌شود در «تعریف، خلق و بهره‌برداری از فرصت‌ها»، نیز موفق است.
سیستمی که به ظاهر هیچ «مسأله»‌ای ندارد، بدون شک شامل تضادها و قابلیت‌هایی برای تکامل است. این هر دو به معنای فرصت‌هایی برای بهبود هستند. 

نویسنده/ مترجم: سارا سلیمی نمین
مرجع: http://systematic-innovation.com/Services/Education/FAQs

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی