آموزش تریز TRIZ، تکنیک های تریز TRIZ تدریس تریز TRIZ

آموزش تریز، مشاوره تحقیق و اجرای تریز، آکادمی تریز، کلینیک تریز، دپارتمان تریز، تکنیک های تریز

آموزش تریز TRIZ، تکنیک های تریز TRIZ تدریس تریز TRIZ

آموزش تریز، مشاوره تحقیق و اجرای تریز، آکادمی تریز، کلینیک تریز، دپارتمان تریز، تکنیک های تریز

آموزش تریز TRIZ، تکنیک های تریز TRIZ تدریس تریز TRIZ

علی خویه، www.khooyeh.ir 09122991608 مولف کتاب تریز، مدرس دانشگاه، محقق و مشاور، دارای بیش از 16 سال تجربه اجرایی، مهمان و کارشناس برنامه های صدا و سیما،
سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت، تجارت و فروش - با بیش از 16سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 11 کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی، عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از 200 پروژه در حوزه مدیریت، بازاریابی، فروش، تبلیغات، برند، ارتباطات و روابط عمومی در سراسر کشور، دارای سابقه بیش از 350000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی و همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر، با ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و مشاور مدیران عامل مطرح و برتر شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی .......



تماس با ما

 آموزش TRIZ تریز

09122991608

Khooyeh@gmail.com

آموزش تریز TRIZ در محل کار شما، برای کارکنان شرکت و سازمان شما



کتاب تبلیغات تریزی TRIZ

کتاب تبلیغات تریزی: شیوه حل خلاقانه مسائل بازاریابی و تبلیغات | نویسندگان : دکتر احمد روستا و علی خویه TRIZ تریز


کتاب تبلیغات تریزی: شیوه حل خلاقانه مسائل بازاریابی و تبلیغات |

نویسندگان : دکتر احمد روستا و علی خویه





آموزش تخصصی تریز، سمینارها و همایش های تریز

 آموزش TRIZ تریز

09122991608

Khooyeh@gmail.com

آموزش تریز TRIZ در محل کار شما، برای کارکنان شرکت و سازمان شما



فیلم های آموزشی تریز TRIZ

فیلم های آموزش TRIZ تریز


مجموعه تصاویر خلاقانه

تصاویر تریز و خلاقیت


مجموعه تصاویر خلاقانه 2

تصاویر خلاقانه 2


مجموعه تصاویر خلاقانه

تصاویر تریز و خلاقیت


4جموعه تصاویر خلاقانه

جموعه تصاویر خلاقانه


تصاویر خلاقانه

جموعه تصاویر خلاقانه


تصاویر خلاقانه

جموعه تصاویر خلاقانه


دوره های تخصصی آموزش مذاکره
آکادمی مذاکره ایران . Negotiation Academy
آکادمی اصول و فنون مذاکره .
این آکادمی توسط اساتید برتر کشور و دست اندرکاران حرفه ای مذاکره تجاری در ایران با هدف رشد و توسعه ی این دانش به شکل کاربردی در ایران افتتاح شد
هدف از این آکادمی این است که دانشجویان، علاقه مندان، مدیران، فروشندگان و ... با ارسال جلسات مذاکره خود به این آکادمی نقاط ضعف خود را برطرف کرده و در صدد رفع ایراد ها و مشکلات جلسات مذاکره خود باشند و درضمن با تشکیل کلاس ها و کارگاه های حرفه ای در این زمینه به توسعه و بهبود مهارت های مذاکره کمک کنند
این آکادمی به دنبال تربیت مذاکره کنندگان حرفه ای و راهنمایی آنها به شرکت های مختلفی می باشد
در این آکادمی با تشکیل کلاس ها و کارگاه های مرتبط با متدها آموزشی روز دنیا با الگو برداری از کلاس های اصول و فنون مذاکره دانشگاه ها و مدرسه های کسب و کار معتبر دنیا مانند هاروارد، توکیو، سوئد و ... در صدد هستیم تا به شکل کاربردی و مهارتی این دانش را به علاقمندان انتقال دهیم
. در این کلاس ها و کارگاه های آموزشی با بررسی مورد های مطالعاتی جلسات مذاکره حرفه ای در دنیا و ارایه آموزش ها به شکل کاربردی و مهارتی سعی در بهبود مهارت های مذاکره کنندگان هستیم
. برای ارتباط با این آکادمی در تماس باشید
. khooyeh@gmail.com
09122991608
معرفی مدیر عامل آکادمی اصول و فنون مذاکره - کلینیک اصول و فنون مذاکره- دپارتمان اصول و فنون مذاکره

علی خویه مدرس دانشگاه، مشاور و مجری سیستم های مهندسی فروش و بازاریابی
ریاست انجمن مهندسی فروش ایران
مولف و مترجم 11 عنوان کتاب تخصصی، بیش از 16 سال تجربه اجرایی
اولین مترجم و مولف کتاب مهندسی فروش
مولف پرفروش ترین کتاب حوزه تبلیغات و بازاریابی
مولف چندین کتاب منبع و مرجع قابل تدریس در دانشگاه های سراسر کشور
مجری بیش از 200 پروژه مهندسی فروش بازاریابی تبلیغات وبرند در سطح کشور
مشاور، مدرس و مجری پروژه های مختلف مدیریتی، بازاریابی، فروش و برند بیش از 100 کارخانه بزرگ و کوچک در سطح کشور
عضو انجمن های ملی و بین المللی معتبر جهان در حوزه بازاریابی، برند تبلیغات و فروش
مشاور و مجری افزایش فروش بیش از صدها کارخانه و شرکت در ایران
راه اندازی و استقرار مهندسی فروش و دپارتمان بازاریابی و فروش در بیش از صدها شرکت در سراسر خاورمیانه
مشاور ارشد مدیران عامل مطرح کشور
مهمان و کارشناس برنامه های صداو سیما
دریافت جایزه ویژه از انجمن فروشندگان حرفه ای انگلستان
بنیانگذار آکادمی اصول و فنون مذاکره در ایران برای اولین بار
آموزش مذاکره اصول و فنون مذاکره اصول و فنون مذاکرات اثربخش تکنیک های مذاکره کارگاه و کلاس اصول موفقیت در مذاکره سمینارها و کارگاه ها ارتباط با مشتریان دوره های آموزشی اصول و فنون مذاکره در سخنرانی اصول و فنون مذاکره بازرگانی مذاکره کلاس مذاکره اصول وفنون مذاکره در فروش بازاریابی و مشتری مداری اصول مذاکره حرفه ای زبان بدن در مذاکرات همایش ها مذاکرات اثربخش آموزش فروش آموزش بازاریابی مذاکره موفق زبان بدن(Body Language) آموزش زبان بدن کارگاه آموزشی فنون مذاکره موفقیت در مذاکرات شیوه ی برخورد با مشتریان ارتباطات اثربخش ارتباطات در مذاکره



آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

آموزش تخصصی تریز TRIZ

جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۳۳ ق.ظ

 

آموزش تخصصی تریز TRIZ
 
 
دوره ی آموزشی TRIZ
دوره های تخصصی آموزش تریز ، مدرس: علی خویه

حل خلاقانه مسائل مفاهیم خلاقیت و نوآوری روش سعی و خطا طوفان فکری تاریخچه نوآوری نظام یافته و نحوه گسترش آن در جهان روش الهام گیری از ابتکارات گرایش روانی در حل مشکلات خ جایگاه نوآوری نظام یافته در دانش بشر لاق نمایش فیلم های آموزشی از مبتکر TRIZ ایده آل نگری در حل مشکلات خلاق تمرینات گروهی در کلاس
[ گروه آموزش تحقیق مشاوره و اجرا - مدیریت بازاریابی ارتباطات فروش تبلیغات خلاقیت www.khooyeh.com ]
triz آموزش تخصصصی تریز و خلاقیت ، کلاس های خلاقیت
 اصول چهل گانه تریز 
اصول چهل گانه تریز 
تریز روشی نظام یافته برای پرورش خلاقیت است. این روش توسط آلتشولر که در اداره ثبت اختراعات روسیه کار می کرد، از مطالعه بیش از بیست هزار اختراع و دسته بندی نکات مشترک آنها به دست آمده است. با چک کردن اصول زیر در حل هر مسأله ای، تا حدودی اطمینان حاصل می شود که تمام نکاتی که ممکن است باعث ایجاد خلاقیت در حل مسأله شوند، مورد بررسی قرار گرفته اند. توجه به هر یک از این اصول می تواند جنبه هایی از خلاقیت را در حل مسأله بگنجاند:

اصل 1 - جداسازی
الف) جسم را به اجزای جدا از هم تقسیم کنید. ب) جسم را به صورت قطعه قطعه در آورید. ج) میزان قطعه قطعه بودن جسم را افزایش دهید. مثال: تقسیم شدن تسمه نقاله به نوارهای باریک، باعث کارایی بیشتر آن شده است.
اصل 2- استخراج الف) مشخصه یا قطعه ای مزاحم جسم را از آن جدا کرده یا حذف کنید.ب) تنها مشخصه یا قطعه لازم را برگزیند. مثال: استفاده از نوار آموزشی یک سمینار به جای رفتن به خود سمینار برای صرفه جویی در هزینه های آموزش (جدا کردن قسمت مفید که همان مطالب ارائه شده در نوار آموزشی است که تنها مشخصه لازم است.) مثال: استفاده از مترسک به جای آدم برای فراری دادن پرندگان از مزارع (گزینش فرم بدن از سایر مشخصات انسان). 

اصل 3- کیفیت موضعی الف) از ساختار همگن یک جسم یا محیط خارجی (عملکرد بیرونی)، به سوی ساختار ناهمگن گذر کنید. ب) اجرای مختلف جسم را به انجام کارکردهای مختلف وا دارید. ج) هر قسمت از جسم را، در شرایطی که عملکرد آن مطلوب تر است قرار دهید. مثال: مداد پاک کن: یک طرف آن برای نوشتن و یک طرف دیگر برای پاک کردن لذا هر طرف آن از کیفیت موضعی مختلفی برخوردار ست. مثال: چکش دوسر که از یک طرف آن برای کوباندن میخ و از طرف دیگر آن برای کشیدن میخ استفاده می شود.

اصل 4 - عدم تقارن الف) فرم تقارن یک جسم را با فرم نامتقارن آن جایگزین کنید. ب) در صورتی که جسم موجود نامتقارن است میزان عدم تقارن آن را افزایش دهید. مثال: کلیدها معمولا غیر متقارن و غیر شبیه بهم هستند. مثال: پلاک سه شاخه ای برق برای رعایت سیم فاز و نول به صورت غیر متقارن است تا فقط از یک طریق در پریز مربوطه وارد شود.مثال: عینک هم از نظر افقی غیر متقارن هست و هم از نظر نوع عدسی متناسب با هر چشم و احتمالاْ با کانون های نوری متفاوت است.

اصل 5 - ترکیب کردن (ادغام کردن) الف) اجسام مشابه یا اجسامی را که برای انجام عملکردهای پیاپی در نظر گرفته شده اند به صورت مکانی با یکدیگر ترکیب کنید. ب) عملکردهای مشابه یا پیاپی را به صورت زمانی با یکدیگر ترکیب کنید. مثال: ترکیب آب گرم و سرد توسط شیرهای ترکیبی. مثال: استفاده از کاتریج رنگی در پرینتر برای ترکیب رنگ ها.

اصل 6 - جامعیت به منظور رفع نیاز به چند جسم، یک جسم می تواند عملکرد های چند گانه ای ارائه دهد. مثال: چاقوی ارتشی سویسی (چند کاره)مثال: آچار فرانسه که با تغیر اندازه آن می توان برای باز و بسته کردن پیچ های مختلف از آن استفاده کرد.

اصل 7 - تو در تو بودن الف) جسمی را داخل جسم دوم و جسم دوم را نیز داخل جسم سوم قرار دهید. ب) جسمی از داخل حفره ای در جسم دیگر بگذرانید. مثال: آنتن های تلسکوپی و تو درتومثال: متر اندازه گیری فنریمثال: عروسک های روسی تو درتو مثال: میز و صندلی های در هم رومثال: ظروف و وسایل آشپزخانه تو درتو
اصل 8 - عامل تعادل و توازن الف) وزن جسم را به وسیله اتصال دادن آن با جسم دیگری که دارای نیروی بالا برنده است، جبران کنید. ب) وزن جسم را به وسیله نیروهای آیرودینامیکی یا هیدرودینامیکی جبران کنید. مثال: کیسه هوا (آبدان) ماهی برای حفظ تعادل آن در آبمثال: بال عقب ماشین های مسابقه ای برای حفظ تعادن آنها در سرعت های بالا
اصل 9 - مقابله پیشاپیش الف) در صورتی که لازم است عملکردی انجام شود، مقابله پیشاپیش نسبت به آن را مد نظر داشته باشید. ب) در صورتی که لازم است جسمی تحت کشش باشد، کشش متضاد آن را پیشاپیش مد نظر داشته باشید. مثال: لباس قلعی ضد اشعه X
اصل 10 - کنش پیشاپیش الف) کنش مورد نیاز را به صورت کلی و جزئی، پیشاپیش انجام دهید. ب) به اجسام طوری نظم بدهید که بدون اتلاف وقت در زمانی که منتظر کنش هستند، وارد عمل شوند. (در مناسب ترین وضعیت) مثال: دیوارهای پیش ساخته مثال: مرغ پرکنده و از قبل آماده شده
اصل 11- حفاظت پیشاپیش قابلیت اطمینان نسبتا پایین یک جسم را با یک حرکت خنثی کننده، پیشاپیش جبران کنید.
اصل 12 - هم پتانسیلی شرایط کار را طوری تغییر دهید که لازم نباشد جسمی بالا رفته یا پایین بیاید. مثال: استفاده از قفل کانال برای حر کت کشتی از یک سطح به سطح دیگر.
اصل 13 - معکوس کردن الف) به جای عملکردی که توسط مشخصات مساله تحمیل شده عملکرد مخالف آن را به کار گیریم. ب) شئ را به یک قطعه متحرک تبدیل کنید، یا اینکه قطعات غیر متحرک را متحرک ساخته و محیط خارج را غیر متحرک نماید. مثال: یک شرکت آمریکایی نوشابه ای با نام تجاری dnL به بازار عرضه کرده که معکوس نام تجاری 7up است و از این ایده بسیار سود برده است.
اصل 14 - کروی ساختن الف) قطعه های خطی و سطوح مسطح را با قطعات و سطوح خمیده و همچنین اشکال مکعبی را با اشکال کروی تعویض کنید. ب) از غلتک ها، توپ ها و مارپیچ ها استفاده کنید.
اصل 15- پویایی الف) مشخصات جسم یا محیط خارج را به گونه ای بسازید که برای عملکرد بهینه، عملیات در هر مرحله به طور خودکار تنظیم شود. ب) جسم را به عناصری تقسیم کنید که بتوانند به صورت مرتبط با هم، موقعیت خود را تغییر دهند. ج) در صورتی که جسمی غیر قابل حرکت یا قابل تعویض کنید. مثال: صندلی تا شو
اصل 16- عملکرد ناقص، بیش از حد یا مازاد اگر به دست آوردن 100% یک اثر مطلوب مشکل است، برای ساده سازی مساله مقداری کمتر یا بیشتر از آن را به دست آورید. اصل
17 - حرکت به ابعادی جدید الف) مسائل مربوط به حرکت خطی جسم را با امکان پذیر ساختن حرکت در دو بعد، برطرف کنید (در راستای یک سطح). به نحو مشابه، مسائل مربوط به حرکت جسم در یک صفحه را با امکان پذیر ساختن حرکت در سه بعد، برطرف نمایید. ب) به جای آرایش اجسام در یک لایه، آرایشی چند لایه ای را به کار ببرید. ج) جسم را کج کرده یا بر روی لبه خود بچرخانید. د) تصاویر را بر روی سطوح مجاور یا عقب جسم بیاندازید.
اصل 18- ارتعاش مکانیکی الف) جسم را به ارتعاش وا دارید. ب) اگر جسم در حال نوسان است، فرکانس آن را تا حد فرا صوت افزایش دهید. ج) فرکانس تشدید را به کار بگیرید. د) به جای ارتعاشات مکانیکی از ارتعاشات پیزو استفاده کنید. ه) ارتعاشات فرا صوت و میدان الکترومغناطیسی را با هم به کار بگیرید.
اصل 19 - عملکرد دوره ای الف) به جای عملکرد مستمر از یک عملکرد دوره ای (ضربه ای) استفاده کنید. ب) در صورتیکه یک عملکرد هم اکنون دوره ای است، فرکانس آن را عوض کنید. ج) از توقف های بین ضربه ها برای تامین کنش های اضافی بهره بگیرید.
اصل 20 - تداوم کنش مفید الف) عملکرد را بدون توقف به انجام برسانید، در این حال باید تمام قطعات جسم به طور مستمر و با ظرافت کامل، در حال کار باشند. ب) یک حرکت زاید و واسطه ای را حذف کنید. مثال: استفاده از پرینتری که هم در موقع رفت و هم در موقع برگشت کاتریج آن عمل پرینت را انجام می دهد. (تداوم کنش مفید)
اصل 21- حمله سریع عملکرد زیان بار یا خطرناک را با سرعت بسیار بالا به انجام برسانید. مثال: بهره گیری از دریل پر سرعت برای تراش دندان بدون احساس درد.
اصل 22- تبدیل ضرر به سود الف) یک اثر زیان بار یا یک عامل زیان بار محیطی را برای به دست آوردن یک اثر مثبت به کار بگیرید. ب) با ترکیب یک عامل زیان بار با یک عامل زیان بار دیگر، آن را از میان بردارید. ج) مقدار کنش زیان بار را تا جایی که ضررهای آن بر طرف شود، افزایش دهید.
اصل 23- باز خورد الف) بازخورد را ارائه کنید. ب) در صورتی که بازخورد هم اکنون موجود است، آن را معکوس کنید.
اصل 24- وا
سطه و میانجی الف) برای انتقال یا انجام یک عملکرد، از یک جسم واسطه استفاده کنید. ب) جسم به طور موقت به جسم دیگری که حذف کردن آن آسان است، متصل کنید.
اصل 25- خدمت دهی به خود الف) کاری کنید که شئ مورد نظر کارهای خدماتی، کارکردهای کمکی و عملیات مربوط به تعمیرات خود را، خود انجام دهد. ب) از زایدات مواد و انرژی استفاده کنید. اصل
26- کپی کردن الف) به جای استفاده از جسمی که ساختار پیچیده دارد، گران قیمت و حساس است و کار با آن راحت نیست، از کپی ساده و ارزان قیمت آن استفاده کنید. ب) یک جسم یا سیستمی متشکل از چند جسم را با کپی و یا تصاویر اپتیکی آن تعویض کنید برای کوچک و بزرگ کردن تصویر می توانید از یک مقیاس استفاده کنید. ج) در صورتی که از کپی های اپتیکی با نور معمولی استفاده می کنید آنها را با نوع مادون قرمز یا ماورای بنفش تعویض کنید مثال: استفاده از زیور آلات بدلی به جای اصلی
اصل 27- استفاده از جسم ارزان قیمت با عمر کوتاه به جای جسم گران قیمت و با دوام یک جسم گران قیمت را با مجموعه ای از اجسام ارزان قیمت تعویض کرده و از برخی مشخصا ت چشم پوشی کنید (برای مثال عمر طولانی). مثال: استفاده از کبریت به جای فندک برای روشن کردن سیگار مثال: استفاده از وسایل یک بار مصرف (نظیر ظروف - دستمال - تیغ - فندک - دوربین - موبایل - پیش بند کودک - مسواک - لباس آزمایشگاه - کلاه و غیره)
اصل 28- تعویض یک سیستم مکانیکی الف) سیستم مکانیکی را با یک سیستم نوری صوتی یا بویایی تعویض کنید. ب) از میدان های الکترونیکی، مغناطیسی یا الکترو مغناطیسی برای اثر گذاری بر جسم استفاده کنید. ج) میدان ها را تعویض کنید. د) یک میدان را به همراه ذرات فرو مغناطیس به کار ببرید.
اصل 29- استفاده از ساختار پنوماتیک یا هیدرو لیک قطعات جامد یک جسم را با مایع یا گاز تعویض کنید این قطعات برای باد شدن می توانند از هوا یا آب استفاده کنند، همچنین می توانید بالش های هوا یا هیدرواستاتیک را به کار بگیرید.
اصل 30- پرده های انعطاف پذیر یا پوسته های نازک الف) ساختار معمول را با غشای انعطاف پذیر و پرده های نازک تعویض کنید. ب) یک جسم را به وسیله پرده های نازک غشای ظریف از محیط خارج آن جدا کنید.
اصل 31 - استفاده از متخلخل الف) جسم را متخلخل نموده یا از اجرای متخلخل اضافی استفاده کنید (به صورت محتویات داخلی، روکش و غیره) ب) در صورتی که جسم هم اکنون متخلخل است، حفره ها را پیشاپیش با ماده ای پر کنید.
اصل 32- تعویض رنگ الف) رنگ جسم یا محیط اطراف آن را تغییر دهید. ب) شفافیت جسم یا محیط اطراف آن را تغییر دهید. ج) به منظور مشاهده بهتر اجسام یا اشیایی که دیدن آنها مشکل است، از مواد افزودنی رنگین استفاده کنید. د) در صورتی که هم اکنون از چنین مواد افزودنی استفاده می شود، از علایم درخشان یا اجزای ردیاب استفاده کنید. مثال: شیشه الکترو کرومیک (تغییر رنگ بر اساس تابش نور)
اصل 33- همجنس و همگن سازی کاری کنید که اجسام با جسم اولیه هم جنس خود، یا جنسی با رفتار مشابه جنس خود، تعامل داشته باشند.
اصل 34- ردکردن و باز سازی قطعات الف) پس از تکمیل یک عملکرد و یا بی استفاده شدن یک جزء از جسم، آن را دور انداخته یا تغییر دهید (مثلا آن را تخریب یا حل کنید یا بخار نمایید) ب) هر قطعه استفاده شده جسم را سریعاً بازسازی کنید. مثال: پوکه گلوله مسلسل یا تفنگ پس از شلیک بلا مصرف بوده و بیرون انداخته می شود.
اصل 35- تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی یک جسم حالت کلی یک جسم، تراکم چگالی، میزان انعطاف پذیری و یا دمای جسم را عوض کنید. مثال: صابون مایع
اصل 36 - تغییر فاز اثری را که زمان تغییر فاز یک ماده اتفاق می افتد، به کار بگیرید نمونه های زمان تغییر حجم یا زمان تغییر حجم یا زمان آزاد سازی یا جذب انرژی هستند.
اصل37- انبساط حرارتی الف) از انبساط (انقباض) یک ماده به کمک حرارت (سرما) استفاده کنید. ب) از مواد متفاوت با ضرایب انبساط حرارتی متفاوت بهره بگیرید. مثال: سویچ های حرارتی
اصل 38 - استفاده از اکسید کننده های قوی الف) هوای معمولی را با هوای غنی شده جایگزین کنید. ب) هوای غنی شده را با اکسیژن جایگزین کنید. ج) در داخل اکسیژن یا هوا، ماده را در معرض اشعه یونیزه کننده قرار دهید. د) از اکسیژن یونیزه شده استفاده کنید. مثال: کپسول غواصی
اصل 39 - محیط بی اثر الف) محیط معمولی را با محیط بی اثر تعویض نمایید. ب) فرایند را در خلا به انجام برسانید.
اصل 40 - مواد مرکب ماده همگن را با یک ماده مرکب جایگزین [ ۱۳۸٩/۱۱/۱٦ ] [ ٧:۳٩ ‎ب.ظ ] [ گروه آموزش تحقیق مشاوره و اجرا - مدیریت بازاریابی ارتباطات فروش تبلیغات خلاقیت www.khooyeh.com ] نظرات (0) تریز TRIZ 
تریز TRIZ 
واژه TRIZ (تریز) برگرفته شده از حروف اول کلمات در عبارت روسی زیر می باشد: «Teoriya Resheniya Izobrototelskikh Zadatch »که برابر انگلیسی آن عبارت «Theory of Inventive Problem Solving » (با مخفف TIPS) است که به معنی نظریه حل ابداعانه ی مسئله می باشد. این دانش در سراسر جهان تحت عنوان TRIZ شناخته می شود و متداول شدن این نام به این علت است که بنیانگذار آن، دانشمند خلاقیت شناس روسی گنریچ سائولویچ آلتشولر (G.S. Altshuller) (1998-1926) می باشد. 
دانش TRIZ با نام ها و عنوان های توصیف گر مختلفی مانند نوآوری نظام یافته، خلاقیت اختراعی، فناوری خلاقیت و نوآوری، روش شناسی اختراع، الگوریتم اختراع، روش شناسی حل مسئله های ابداعی، روش شناسی حل ابتکاری و ابداعانه ی مسئله، مهندسی خلاقیت و نوآوری، روش شناسی خلاقیت، خلاقیت شناسی اختراع، خلاقیت شناسی فناوری و مواردی از این قبیل نامیده می شود. 
تعریف TRIZ:دانش TRIZ می تواند در دامنه ای از یک طیف مفهومی و گستره ای از تعاریف قرار بگیرد که یک سر آن نوعی جهان بینی خلاق یا رویکردی جامع به علوم و فناوری و سر دیگر آن انواعی از ابزارهای حل خلاق مسئله و فنون خلاقیت و نوآوری را شامل گردد. آلتشولر TRIZ را تحت عنوان علم فناوری خلاقیت و نوآوری می داند. با نتیجه گیری از دیدگاه آلتشولر می توان TRIZ را نوعی علم خلاقیت شناسی (Creatology) دانست. 
یکی از دانشمندان برجسته TRIZ به نام سیمون ساورانسکی این دانش را چنین تعریف کرده است: « TRIZ عبارت است از یک دانش انسان گرای مبتنی بر روش شناسی نظام یافته برای حل ابداعانه ی مسئله» 
همچنین برخی صاحب نظران، TRIZ را این چنین تعریف می کنند: «TRIZ عبارت است از نوعی رویکرد الگوریتمی برای حل ابداعانه مسائل فنی و فناورانه» 
تاریخچه TRIZ:شالوده های دانش TRIZ از سال 1946 توسط گنریچ آلتشولر بر اساس نتایج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف پایه گذاری شد. آلتشولر که به پدر TRIZ لقب دارد در سال 1926 در روسیه (شوروی سابق) متولد گردید. وی که از همان دوران نوجوانی نسبت به ابداعات و اختراعات کنجکاوی و علاقه خاصی داشت و اولین اختراع خود را در سن 14 سالگی انجام داد در اداره ی ثبت اختراعات مشغول به کار شد. 
کار او کمک به مخترعین برای ثبت اختراعاتشان بود. او در حین کار، گاهی به حل مسائل فنی آنان کمک می کرد. در این دوران بود که او دریافت حل مسائل فنی که منجر به اختراع و نوآوری می شود به اصول و روش هائی فراتر از تکنیک های خلاقیت شناخته شده تا آن هنگام نیاز دارد. آلتشولر در طی مطالعات خود به این نتیجه مهم رسید که یک نظریه اختراع بایستی دارای چند ویژگی اصلی از جمله موارد زیر باشد: 1- شامل یک فرایند گام به گام و نظام یافته باشد.2- بتواند از میان گستره ای از راه حل ها مستقیما به بهترین راه حل (راه حل ایده آل یا کمال) منجر گردد.3- دارای ویژگی تکرارپذیری باشد.4- بتواند ساختاری برای دانش ابداع ارائه نماید. 
آلتشولر بیش از 20000 اختراع ثبت شده (پتنت) را مورد بررسی قرار داد تا متوجه شود اختراعات به عنوان مسئله های ابداعی (یعنی مسئله هائی که راه حل آنها مشخص نیست و بایستی آن را با روش های خلاق و ابداعی کشف کرد) چگونه حل شده اند. از بین این تعداد آلتشولر 40000 اختراع مهم و برجسته و به عبارتی راه حل های خلاق و ابداعی اصلی را مورد مطالعه عمیق تر قرار داد. براساس نتایج حاصل از این نوع مطالعات خلاقیت شناسی تحلیلی، آلتشولر به کشفیات بسیار مهمی دست یافت و اصول و مفاهیم و روش های TRIZ را به عنوان یک علم نوین و بسیار با ارزش به جهان ارائه نمود. 
البته این خلاقیت و نوآوری فوق العاده مهم آلتشولر متاسفانه همانند بسیار از کشفیات و اختراعات کوچک و بزرگ تاریخ در ابتدا درک نشده و با انواع مخالفت ها، مقاومت ها و بی مهری های تاسف برانگیز (آنچه که در خلاقیت شناسی تحت عنوان اینرسی خلاقیت و نوآوری نامیده می شود) مواجه شد و آلتشولر همانند بسیاری از دانشمندان و مخترعین سختی ها و مرارت های بسیار زیادی را متحمل گردید که مطالعه آن حاکی از اراده ی والا و تلاش و پشتکار شگفت انگیز آنان است. به دلیل بی توجهی ها و مخالفت های آن زمان، TRIZ نتوانست به خوبی در روسیه ایفای نقش نماید و بعدها جایگاه آن شناخته شد. پس از پایان جنگ سرد و گسترش ارتباطات، کشورهای اروپائی، آمریکا، ژاپن و دیگر کشورها با دانش TRIZ آشنا شده و با پی بردن به اهمیت فوق العاده زیاد آن بلافاصله آن را جذب کرده و ضمن به کارگیری درصد رشد و توسعه آن برآمدند. چنان که در حال حاضر درباره TRIZ به عنوان یک دانش تخصصی تحقیقات وسیعی به عمل می آید و اصول و مفاهیم آن توسط بسیاری از دانشمندان، پژوهشگران، مدیران، مهندسان و کارشناسان رشته های مختلف علمی در جهت حل مسائل و ایجاد نوآوری ها به کار گرفته می شود و همچنان به سرعت در حال گسترش و تکامل است.بزرگ ترین خلاقیت و نوآوری آلتشولر به عنوان یک دانشمند علوم و مهندسی، یک دانشمند خلاقیت شناس و نیز به عنوان یک مخترع، خلاقیت و نوآوری او درباره خود موضوع خلاقیت و نوآوری می باشد. آلتشولر به عنوان مخترع فنون اختراع و پایه گذار دانش TRIZ با تلاش و پشتکار بسیار جدی به مدت 52 سال در راستای رشد و توسعه آن یکی از اصلی ترین و موثرترین بنیانگذاران علم خلاقیت شناسی و از بزرگ ترین دانشمندان قرن بیستم محسوب می شود (آلتشولر در سال 1998 در آمریکا این دنیا را ترک نمود). نقش و اهمیت نظریه TRIZ شاهکار علمی آلتشولر به قدری است که از جنبه ای می تواند در ردیف نظریه های علمی بزرگی مانند نظریه کوانتومی و نظریه نسبیت قرار گیرد و آلتشولر را با دانشمندان بزرگی مانند پلانک، انیشتین، شرودینگر، پیاژه و پائولینگ همسنگ نماید. اگر جایزه نوبلی نیز به نام جایزه نوبل خلاقیت شناسی (مانند جوایز نوبل فیزیک، شیمی و زیست شناسی) وجود می داشت بی گمان آلتشولر از شایسته ترین دریافت دارندگان آن می بود. 
اجزاء اصلی دانش TRIZ: به طور کلی مجموعه نتایج حاصل از خلاقیت شناسی تحلیلی اختراعات توسط آلتشولر که تشکیل دهنده دانش TRIZ است شامل مفاهیم مختلفی است که مهم ترین آنها به طور خلاصه و فهرست وار موارد زیر می باشند: 
قانون افزایش سطح ایده آل بودن (قانون کمال). به این معنی که نظام های فنی همواره به سمت افزایش درجه ایده آل بودن یا کمال خود پیش می روند. ایده آلی یا سطح ایده آل بودن عبارت از نسبت جمع کلیه جنبه های مثبت و مفید سیستم به جمع کلیه جنبه های منفی و مضر سیستم می باشد 
سیستم 4 مرحله ای حل مسئله شامل مراحل زیر می باشد: 1) شناخت مسئله 2) فرمول بندی مسئله 3) جستجوی مسائل قبلا حل شده (استفاده از 39 پارامتر مهندسی) 4) استفاده از الگوهای راه حل های کشف شده(به کار گیری 40 اصل اختراع) 
سطوح 5 گانه حل مسئله و نوآوری شامل 5 سطح زیر است: 1) راه حل های مشخص 2) بهبودهای کوچک 3) بهبودهای بزرگ 4) مفاهیم جدید 5) کشف های بنیادی 
تحلیل ماده- میدان (تحلیل Vepol)؛ با استفاده از این تحلیل مسائل به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:1) مسائل آشنا (مانوس) تحت عنوان مسائل استاندارد 2) مسائل ناآشنا (نامانوس) تحت عنوان مسائل غیر استاندارد 3) قوانین 8 گانه تحول و تکامل نظام های فنی (قوانین پیشرفت فناوری) 4) تعداد 76 راه حل ابداعانه استاندارد: مسائل استاندارد شناخته شده با تحلیل Vepol می توانند با استفاده از این 76 راه حل ابداعانه استاندارد حل شوند. 
ماتریس تناقض ها:در نظریه TRIZ از مسئله ابداعی تحت عنوان تناقض تعبیر می شود که معنی آن دو موقعیت متضاد یا دو کیفیت متعارض است، یعنی افزایش سطح کیفیت یکی موجب کاهش سطح کیفیت دیگری می شود و حل ابداعانه مسئله، کشف راه حل این تناقض می باشد. 
فواید و کاربردهای TRIZ:- دستیابی به نوعی نگرش جامع علمی به ابداعات و اختراعات. - شکل گیری جنبه های بسیار مهمی از علم خلاقیت شناسی. - دستیابی به نوعی جهان بینی خلاق. - کشف انواعی از راه حل ها برای مسائل ابداعی یعنی مسائلی که با روش های معمولی متداول راه حل آنها به دست نمی آید. - دستیابی به بهترین و موثرترین راه حل ها برای انواع مسائل علمی، فنی، انسانی و اجتماعی. - پیش بینی روند ابداعات و اختراعات در آینده (خلاقیت شناسی آینده شناختی) - ارائه آموزش های نوین مبتنی بر TRIZ در مدارس و دانشگاه ها (خلاقیت شناسی پرورشی مبتنی بر TRIZ) - تسهیل و تسریع روند رشد و توسعه علوم و فناوری. 
دیگر رویکردهای خلاقیت شناختی مبتنی بر TRIZ:با استفاده از اصول و مفاهیم TRIZ و توسعه تحلیل های مبتنی بر آن، رویکردهای خلاقیت شناختی خلاصه شده یا تعمیم یافته تر دیگری مانند موارد زیر حاصل شده است و این روند تکاملی همچنان ادامه دارد. - رویکرد خلاقیت شناختی USIT: رویکرد ساده شده و عصاره ای از TRIZ (ارائه شده توسط سیکافوس در شرکت فورد) به معنی تفکر ابداعانه ساختار یافته یکپارچه. - رویکرد خلاقیت شناسی AZIT (با واژگان روسی و به انگلیسی ASIT) به معنی تفکر ابداعانه نظام یافته پیشرفته. - رویکرد خلاقیت شناسی TRTS (با واژگان روسی و انگلیس TDTS) به معنی نظریه رشد و توسعه نظام های فنی. - رویکرد خلاقیت شناختی TRTL (با واژگان روسی و به انگلیسی TDCP) به معنی نظریه رشد و توسعه افراد خلاق. - رویکرد خلاقیت شناختی TTVC به معنی نظریه جامع برای خلاقیت چند جانبه.- رویکرد خلاقیت شناختی OTSM (با واژگان روسی و به انگلیسی GTST) به معنی نظریه عمومی تفکر قوی [ ۱۳۸٩/۱۱/۱٦ ] [ ٧:۳۸ ‎ب.ظ ] [ گروه آموزش تحقیق مشاوره و اجرا - مدیریت بازاریابی ارتباطات فروش تبلیغات خلاقیت www.khooyeh.com ] نظرات (2) TRIZ توان حل تناقض ها را بدون داشتن استرس زیاد 
TRIZ توان حل تناقض ها را بدون داشتن استرس زیاد 
افزایش می دهد. 
همه تناقض ها از طریق TRIZ 
قابل حل هستند وبرای بسیاری از آنها راه حل های 
از قبل تعیین شده ای با استفاده از الگو گیری از نوآوری ها 
وجود دارد. 
جداول تناقض ها برای ۳۹ پارامتر مهندسی 
و چهل اصل TRIZ برای همین منظور 
توسط آلتشولر تهیه شده اند. 
اخیراْ با بهره گیری از یکی از اصول چهل گانه TRIZ زین دوچرخه ای طراحی شده است که با حرکت پاها زین بالا و پایین میشود و باعث راحتی دوچرخه سوار میگردد. 
تضاد فنیبا در نظر گرفتن شرایط خاص ،طراح، دلخواه ترین ترکیب ویژگی ها را انتخاب می کند با این وجود ، همیشه با به دست امدن چیزی ،چیز دیگر از دست میرود .هنگام در نظر گرفتن یک راه حل ، به قول طراح مشهور هواپیما ، انتونوف ،باید مهمترین نیازهای فنی را، که شاید هرگز همه آنها روی کاغذ نیامده اند،انتخاب کنیم ،در بدترین حالت ،اگر چیزی هم ساخته نشود یک متغیر مجاز ممکن است قابل قبول باشد. متغیر قابل قبول یعنی انحراف از شرایط فنی داده شده . از جنبه مهندسی .خلق یک اختراع جدید همیشه به صورت غلبه و فائق آمدن کامل یا بر بخشی از یک تضاد فنی تظاهر می کند.گنریش آلتشولر برای حل مسائل اختراعی 39 پارامتر مهندسی را پیشنهاد کرد ،در شرایط عادی ،بهبود هر یک از این پارامترها می تواند بر پارامتر دیگر تاثیر منفی داشته باشد .وی با ارائه 40 اصل اختراعی ،راه حل غلبه بر تضاد بین پارامترهای یاد شده را ارائه کرد. 
1-وزن شی متحرک 2-وزن شی ساکن 3-طول شی متحرک 4- طول شی ساکن5-سطح شی متحرک 6-سطح شی ساکن 7-حجم شی متحرک 8-حجم شی ساکن9-سرعت 10- نیرو11-تنش-فشار 12-شکل13-تعادل شی 14-استحکام15-زمان عملکرد شی متحرک 16-زمان عملکرد شی ساکن17-درجه حرارت 18- درخشندگی19-انرژی مصرفی شی متحرک 20-انرژی مصرفی شی ساکن21-توان 22-اتلاف انرژی 23-اتلاف ماده 24-اتلاف اطلاعات25-اتلاف زمان 26-مقدار ماده27-قابلیت اطمینان 28-دقت اندازه گیری29-دقت ساخت 30-عوامل تاثیر گذار منفی خارجی31-عوامل تاثیر گذار منفی داخلی 
32-قابلیت ساخت33-راحتی استفاده 34-تعمیر پذیری35-قابلیت سازگاری 36-پیچیدگی وسیله37-پیچیدگی کنترل 38-سطح اتوماسیون39-بهره وری-ظرفیت 

راه حل : طراحی یک زین دو تیکه و متحرک 

بنابراین یک مسئله ابتکاری ،مسئله ای است که راه حل آن به ارضای هر دو طرف تضاد منجر می شود،در صورتی که یک مسئله به صورت توافقی حل گردد و تضاد باقی بماند ،چنین مسئله ای غیر ابتکاری است .در مسائل غیر ابتکاری ،موفقیت در یک جزءمسئله همراه با عدم موفقیت در جزء دیگر مسئله است.روش Triz به دلیل استفاده از اصل حل مسئله به روش تجرید ،بر همه روشهای حل مساله پیش از خود برتری دارد . ایده اصلی این روش بر مبنای خلاصه سازی و دسته بندی سند های ثبت اختراع و سپس ارایه راه حل کلی برای هر دسته از مسایل است.پس از مستند سازی این تئوری ،یک مخترع پس از شناسایی ،گروهی که مساله مورد نظر وی در آن قرار می گیرد ،از یکی از اپراتورهایی که در Triz معرفی شده است برای حل آن استفاده می کند. ( تناقض فنی : زین باید برای راحتی دوچرخه سوار پهن باشد و از طرفی برای پدال زدن باید به اندازه کافی باریک باشد.) 

 
 
 
 
 

نظرات  (۱)

۲۶ آذر ۹۴ ، ۱۶:۲۸ آزاده بی باک
با سلام اگر براتون ممکنه برنامه کارگاه تریز رو میخوام بدونم و تاریخ برگزاری
اگر براتون امکان هست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی